måndag 5 september 2011

Kor och skola

I helgen var jag med Danna, Dannas kompis Martina och Martinas familj pa en ranch norrut. Hennes mamma ager en gard och typ 570 hektar gras med kor pa. Det var hur fint som halst, gras och kossor sa langt ogat nodde. Fast jag skulle nog inte vilja bo dar ute, typ 1,5 timmar fran narmsta stad. men det var grymt nice over en helg. Vi akte i fredags fran Montevideo och 5-6 timmar senare var vi framme. Det ligger typ 1,5 h norr om Tacuarembo sa jag fick se en stor del av Uruguays inland = gras gras gras kor gras gras kor. Hahaha men det var nice :DD Pa lordagen kom det en massa folk och vi grllade kott pa en stor grill. Det var inte en av de 700+ kor som de hade som vi at, vilket kandes lite bra. Dom var grymt sota c:  En skum grej, det var mycket varmare dar vilket var super skont. Man slapp slapa runt pa jackan och sa vidare men det var skumt. Vi var ju norrut... Det kommer att ta ett bra tag att vanja sig vid att man ar pa andra sidan ekvatorn, hahaha.
Oh! Kul grej: Vet ni vad ko heter pa spanska? Vaka. Fast nar folk sager det later det som Baka, hahaha. (Lite inside skamt dar) Baka ar idiot pa Japanska, heheh 

Men jag har ju borjat skolan ocksa! Har varit dar en vecka nu och allt kanns bra. Fast det var hemskt forsta timmen. Kom dit med Danna och Juanjo och slussades runt bland lite folk tills jag hamnade i Humanistico A s klassrum. Jag kom in, nan sa vem jag var och klassen apploderade och jag blev hanvisad till en bank langst fram. Framfor langst fram xDD Dom har stolar med tillhorande sma bord, de sitter ihop, som ar as obekvama ugh. Men jag satte mig i alla fall framfor langst fram (framfor framsta raden) i min bank och lyssnade forskrackt hur lararen vann masterskapen i att prata snabbt pa spanska xD Alla lektioner ar bara 40 minuter sa pa rasten satt jag kvar i min bank lite akward men snart kom det fram lite tjejer som borjade fraga massa saker och efter det har det mesta gatt bra :D Tydligen sa pratar lararen vi hade forsta timmen ovanligt snabbt till och med for de som pratar spanska flytande och det gick mycket battre nar vi hade litteratur. Han pratar sa att jag nastan forstar vad det ar vi studerar, hahah (Devina commedia btw). Jag forstar ofta en del av det lararna sager men det ar ganska trakigt eftersom jag inte riktigt hanger med, jag forsoker anteckna men ibland blir det mest hitta pa ord som jag tror att de kanske sa xD Det ar ganska trakigt ibland men det funkar. Eleverna ar jatte snalla och manga pratar atminstande lite engelska, vissa mycket, och det kanns bra. Hanger vall mest och ler dumt nar de pratar med varandra for jag hanger inte riktigt med men det ar nice iaf xD Och min bank ar nu i framsta raden, inte framfor den :D

Tror jag ska forsoka ga och simma atminstande nan gang i veckan, behover saker att gora pa eftermiddagarna for det ar liiite trakigt som det ar nu. Ska forsoka komma med i nan aktivitet med skolan ocksa, det finns tydligen massor. Ska titta mer pa det imorgon.
 Jao det var vall det tror jag, har jag glomt natt sa sag till! :D Kramar pa er!!!

1 kommentar:

  1. Det låter väldigt nice i skolan hördu. Verkar vara schyssta people där. Bra att du trivs.
    (Vaka = Baka <3)
    Hoppas du tagit kort på gräsområdena.
    Kolla din mail förresten!! xD

    SvaraRadera