måndag 22 augusti 2011

Forsta dagarna

Hej!
Sitter nu vid (vad jag tror ar) min vardpappas dator och skriver. Klockan ar mellan 11 och 12 och jag ar ensam i lagenheten. Min vardmormor gick precis. Hon bor i en lagenhet pa typ andra sidan gatan dar vi bor sa hon kommer hit och hjalper till med typ allt mojligt, idag hjalpte hon mig med frukost :) Alla ar jatte snalla. Har sovit har en natt nu och allt ar jatte bra. Det blir lite missforstand ibland pga spraket men det funkar bra.

Resan hit gick bra fast var lite jobbig, speciellt i Madrid dar jag behovde vanta i 8 timmar pa planet som gick vid 3 tiden pa morgonen.
Saker att gora nar man ar fast pa en onodigt stor eruropeisk flygplatts i 7 (sen pga forsening 8) timmar:
Soka upp konstiga ord i sin ny inkopta ordbok
Skratta at uttals forklaringar i sin kyinkopta frasbok
Ga fran ena sidan av flygplattsen till den andra
Fa reda pa hur det kanns att ga i en evighet

Det kom lite andra utbytsestudenter som skulle med samma plan under tiden (det var typ 20 stycken fran tyskland xD) 

Men vidare! Resan till Montevideo var ganska seg den ocksa, sov halva tiden vilket var lite knoligt men det gick. Hade fonsterplatts och flickan bredvid mig sov i princip hela resan sa jag fick klattra over henne nar jag behovde ga pa toa (Det kanske inte blev sa graciost men det gick) xD

Sen nar vi kom fram till Montevideo motes vi upp av nagra volontarer fran YFU Uruguay. Alla var jatte trevliga och vi akte bort till ett hotel dar vi hade vart forberedelselager typ. Delade rum med en tjej fran Frankrike som var battre pa spanska an pa engelska(och hon kunde vall lika mycket spanska som jag) sa det blev lite knivigt men det gick bra :) Vi var kanske 60 utbytestudenter eller sa (kanske har helt fel raknade aldrig) och det var riktigt kul. Men det var svin kallt. Det var kanske runt 5 plus med det var fuktigt och blaste en del sa det var valdigt kallt. Fick ha pa mig langkalsonger och min yllekofta och fros en del anda xP Det ar liksom inte bitande kallt som det kan vara hemma men det tar sig in till huden pa dig och kyler ner en rejalt. Tydligen var det den kallaste helgen pa hela aret sa jag antar att vi hade lite otur. Men vi hade massa uppvarmningar och dansade en del for att halla oss varma xD

Igar (sondag) sa skulle vi alla hem till vara vardfamiljer. Vi satt pa en stor bussstation och vantade. Jag gick fram till en av de som jobbar pa YFU kontoret har for att jag skulle vaxla pengar och da var min vardfamilj dar med honom. Jag blev lite stalld, typ oj! Hej! xD Men de var jatte trevliga.
Vi akte i taxi till deras lagenhet som ligger i ett stort lagenhets hus av sten. Nar vi kom in sa halsade jag pa mormor som var dar och hade gjort mat (ravioli med tomatsas, men tanker ni pa hur burkversionen smakar tanker ni fel) och pa deras katt Fransica, hon ar en gammal och sur dam men hon ar valdigt fin och gar att klappa :) Jag delar rum med min vard syster Danna och det har gatt jatte bra hitills. Hon kan ganska bra engelska sa hon ar i princip min tolk. Min vardmamma kan ocksa en del engelska men bara lite. Det ar lite svart att forklara saker ordentligt och gora sig forstadd men det har gatt ganska bra i alla fall :) Nu ar alla i familjen pa jobbet eller i skolan. Vi vet inte riktigt vart jag ska borja skolan men Danna (som ska aka som utbytestudnet till USA nasta ar) skulle pa mote med YFU senare idag sa da skulle jag folja med och prata om det.
Jag ar glad att jag kan lite spanska i alla fall sa jag kan forsta lite grann av vad de pratar om utan Danna :P Fast man blir otroligt trott och min hjarna har fortfarande lite svart att fatta att det ar 6 timmar tidigare an vad jag ar van vid xD

Nu ska jag ga och farsoka forsta vad katten vill xD
Kram!!


3 kommentarer:

  1. Nice att allt funkar med värdfamiljen hittills. De verkar schyssta.
    Bra att det är någon med engelska kunskaper där. Kanske kommer att behövas en tid framöver eller? XD

    SvaraRadera
  2. Kraaaaaaaaam på dig förresten!!!! XDD
    Du får krama katten och låtsas att det är Mozz

    SvaraRadera
  3. Men skojjaru? Spanskan ar som ett tjockt moln av forvirring xD Fast nar man lyssnar pa det konstant borjar man kunna utskilja lite ord i fran molnet B)

    Kraaam! <3333 Lovar, den ar sa pass tjock att det kanske funkar xD

    SvaraRadera