söndag 19 februari 2012

Cataratas de iguazu och Jul i Februari

Hola!

Har just kommit hem efter att ha varit ute och rest ett tag. Forst hade vi ju Mid year orientation med YFU Uruguay. Det gick vall ut pa att reflektera over tiden man varit har och vad man vill gora tiden som ar kvar. Se saker man inte tyckt fungerat sa bra och forsoka komma pa vad man kan gora battre och hej och ha. Det var vall helt okej men det roligaste var att traffa alla andra utbytestudenter igen :D Efter the orientation sa akte nastan alla utbytestudenter vidare till Brasilien B) Vi  aka buss i 18 timmar vilket var ganska segt och ganska kallt xD Det var vall typ 20 graders temperaturs skillnad om man jamforde utsidan och insidan i bussen. De ar som galna i luftkonditionering!

Vi akte genom hela Uruguay, fran Montevideo till Salto. I Salto sa korsade vi gransen till Argentina. Sen sa akte vi nastan hela vagen fram till Vattenfallen innan vi korsade gransen till Brasilien. Vi var namligen pa vag for att besoka  vattenfallen vid iguazu. Vattenfallen ligger precis pa gransen mellan Argentina och Brasilien(och lite gran paraguay men dit akte vi inte). Vi bodde pa ett hotel pa den Brasilianska sidan och spenderade tva av dagarna med att besoka vattenfallens olika sidor. Det hela var hur haftigt som helst, att se hur alla de dar vatten massorna forsade ner var helt otroligt. Stallet ar aven utnamt till ett av det 7 nya underveken(eller natt sant dar) och det kan man definitivt forsta.

Naturen runt om kring fallen var ocksa riktigt haftig. Den fanns faglar och fjarilar i alla farger, meterlanga stora svarta fiskar, apor och cuatis som sprang runt overallt. Jag vet inte riktigt vad cuati ar for djur igentligen men de ser ut som sma bjornar med langa randiga svansar. De fanns verkligen overallt och sag ut som sma gosedjur! De var grymt sota och pa ett stalle sa fanns det en cuati mamma med tre cuati ungar, det var nastan sa man dog.

Det var dock olidligt varmt i princip alla dagar vilket gjorde det jobbigt att vara ute och spatsera hela dagarna, men det kunde lakas i hotelets pool B) Vi var ju ungefar 30 stycken och ibland tyckte jag faktiskt lite synd om de andra som bodde pa hotelet eftersom vi liksom invarderade vart vi an var xD Varst var nar vi alla skulle med bussen in till centrum for att handla grejer infor resan hem haha. Men alla kom med i alla fall BD Det kandes lite sorgligt nar vi skildes at under buss resan hem och pa buss stationen Tres Cruces i Montevideo efter att ha spenderat over en vecka tillsammans, men Uruguay ar i alla fall inte sa himla stort sa man kan ju halsa pa varandra :)

Sen stannade jag kvar nagra dagar i Montevideo for att halsa pa min forsta vardfamilj vilket var roligt eftersom vi inte har sets pa ungefar 2 manader. Vi var mest inne och tittade pa filmer pa deras nya TV eftersom det var sa varmt ute haha men vi var aven ute pa en teater. Teatern har spelats i over 20 ar och utspelar sig pa en buss. Man ar alltsa i en rullande buss under forestallningen. Pjasen ineholl alla de sorters manniskor man skulle kunna stota pa i buss i Montevideo och det var riktigtkul  att se. Dar fanns den pratglade "biljettklipparen", den fornarmade gamla damen, den pratglada unga kvinnan, alkolisten, tva stodiga unga militarer, en av de stodiga militarernas gamla literatur professor och hej ha xD Nog for att det kanske blev lite val fars artat i slutet sa stammde hela pjasen valdigt bra in haha

Sen akte jag over till Santa Lucia ocksa under en dag vilket var riktigt kul. Hann inte stanna sa lange eftersom jag kande att jag borde aka till baka till Mercedes eftersom det nastan gatt 2 veckor men vi han ha riktigt kul i alla fall:D Pa morgonen jag skulle ta bussen till Montevideo och senare till Mercedes var det ett galet ovader, det regnade floder och blixtrade och dundrade sa man trodde huset holl pa att ga i bitar. Jag holl nastan pa att missa bussen i allt regn men det gick bra och jag lyckades ta mig tillbaka till Mercedes. Men det var fatiskt riktigt haftig nar jag i bussen till Mercedes tittade ut och fick se solen, en regnbage och blixtar pa samma gang.

Nu ar jag till baka i alla fall! Sarita ar nu hoggravid och hon kommer nog fa valpar vilken dag som helst vilket alla gar runt och vantar pa. Sen hittade vi en kattunge i Gisells morfars hus, stackarn var lamnad ensam pa gatan. Han ar jatte kel sjuk och mysig som helst. Min vardfamilj kan inte behalla honom eftersom de har tva hundar och nar sarita foder kommer det bli cirka 6st till. Men nu bor kattungen temporart hos vara grannar som redan har en hel del katter sa han smalter in bra haha. Men vi foroker hitta ett permanent hem, sa ifall ni rakar kanna nan i Uruguay som vill ha katt sa vet ni vart jag finns haha.

Jag har just fatt tag i paketet som mina foraldrar skickade till mig i November. Det var fyllt med presenter till min 18:ars dag (bocker, losgodis och lite annat) som var grymtawesome. (Tack sa jatte mycket min fina familj! <3) och massa grejer till att fira jul, gloggkryddor, pepparkakhus sats, en skiva med julmusik och en hel hog med julkort. Sa vi hade tankt fira en andra jul nu i eftermiddag:D Forsokte mig pa att goraglogg so vi far vall se hur den blir, dock vet ju ingen har hur det ska smaka sa det spelar ju inte sa stor roll haha. Dock sa hade pepparkakshus delarna gatt sonder under resan vilket var synd men det far atas upp med resten av pepparkakorna :) Ska aven ta och saga grattis till min kare bror Johan som fyller ar idag! Har ju redan sms:at men det kan vall aldrig bli for myket med gratulationer ;) En speciell kram till dig min bror!


Har ser vi Argentina(Vanster) pa ena sidan och Brasilien(Hoger) pa andra sidan
 Vi hade ett blatt badrum pa vart hotel rum! De hadeolika farg forstar ni, sag aven, gult, brunt och violett B)
                                          Lite YFU Studenter i turist buss :D
                                                 Vattenfall :)



                                                                      Cuidado
                                                                     Cuati!!
                                    Det fanns en harsalong i Brasilien som hette Ellen! Haha! Det var jatte kul efter som typ ingen, inte de andra utbytestudenterna heller fattar hur min namn igentligen ar xD Det tror att det ar Helen, eller elen xD
                                             En bild ifran La Rambla i Montevideo :)
                                              Det ar sa kul, for har ar verkligen polishusen bla
                                                             En marangpingvin!!
                                                   Tva somninga katter
                                                               Mercedes


 Det var vall det jag hade denna gang, ska borja ny skolan snart igen sa det ar vall ganska spannande(den spannade fortsattningen dun dun duuuun.... kann cliffhangern)

Kramar pa er!!!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar