fredag 16 mars 2012

Liceo de nuevo y perritos

Har just gatt slut min forsta skolvecka efter sommarlovet. Efter att ha varit ledig i ungefar fyra manader sa ar det ganska jobbigt att borja slapa sig upp sex pa morgonen varje dag haha. Vi har igentligen inte gatt fullvecka eftersom forsta riktiga dan blev i onsdags. Nar jag tog mig till skolan i mandags hade jag mina nya skor pa mig. Efter att ha tagit mig den 25 minuter langa promenaden till skolan hade jag ganska mysiga skavsar xP  Men det var bara att skita i det och forsoka fa reda pa vilket klassrum man ska till. Hittade hon som har ansvar over bland annat Artistico som jag nu gar och hon berattade att det var forst klockan 11 som 6to(typ tredje ring) borjar. Sa det var bara att ga hem igen . Efter att ha gatt 25 minuter hem sa var mina mysiga skavsar inte sa mysiga langre och jag kunde inte langre ga i skorna och jag behovde fortfarande atervanda till skolan klockan 11. Sa jag lanade ett par skor av min vardsyster, stoppade dom fulla med bomull och tog mig till skolan igen nagra timmar senare. Da hade vi tydligen bara typ ett "valkommen tillbaka ni borde plugga hardare i ar" tal i cirka 30 min och sen fick vi ga hem igen och jag hade fortfarande inte traffat min klass. Kande mig lite less xD

Tisdag. Det regnade och askade ute nar jag gick upp klockan sex och var fortsatt daligt vader nar jag tog mig till skolan vid sju. Men jag tog pa mig mina nykopta plaster, lanade skor och skoluniformen och tog mig till skolan. Nar jag kom dit och blev visad till mitt klassrum sa var det ingen forutom lararen dar. Det gar namligen bara fyra elever i Artistico och dom skolkade allihop pa grund av regnet sa jag kunde lika garna ga hem jag ocksa. Skoj.

Men i onsdags borjade jag pa riktigt i alla fall. Det gar som sagt bara fyra elever i artistico (fem med mig) men under nagra lektioner sa ar vi tillsammans med en inriktning som heter Matematik och design eller natt sant dar sa under visa lektioner ar vi en storre grupp. Artistico ar typ estet fast alla pluggar bade teater, musik, dans och bild sa det ar liksom allt i ett haha. Det har funkat jatte bra i klassen i alla fall, att det ar en san liten grupp ar en fordel for mig for da finns det mer tid for eleverna, jag kan fraga mer nar jag inte forstar och man far battre kontakt i gruppen. Skolan ar overhuvudtaget sa mycket lattare att forsta sig pa nar man forstar vad de pratar om haha. Men det innerbar ocksa att jag behover plugga och gora prov men det ar vall det man har skolan till sa det ar bara att skarpa sig och forsoka lara sig nagot haha. Nu sa gar jag i en statlig skola, i Montevideo gick jag ju i en privat agd skola. Det marks att det inte alls finns lika mycket resurser till eleverna fast samtidigt sa ser de flesta statliga skolorna ganska frasha och moderna ut. En grej som ar samma ar att klassrummen ar kaklade sa det kanns lite som att sitta i ett badrum xD Pa min skola har de tva olika scheman,  ett pa morgonen och ett pa eftermiddagen. Jag gar, som jag tror ni forstatt, pa morgonen. Jag borjar klockan 7:30 och slutar vid 13:15. Jag ar inte helt saker pa dom som gar pa eftermiddagen men jag tror de borjar vid 13:30 och slutar runt 19:00 tiden. Aven om det ar jobbigt att ta sig upp vid sex sa ar jag glad att jag inte har eftermiddags schemat :P

Men det har hant andra grejer ocksa. Bland annat sa har min vardmammas morfar dott vilket har varit valdigt sorgligt. Han hade varit valdigt sjuk ungefar hemma och vi var dar mesta av tiden for att hjalpa till med att ta hand om honom. Sen i mandags sa tog det slut. En grej som ar lite speciell ar att begravningen ar samma dag eller dagen efter som personen avled. Kyrkogardarna ser ocksa annorlunda ut, de lagger inte ner dem i jorden utan det ser liksom ut som sma hoghus i cement dar man lagger in kistan i ett tomrum som fran utsidan ser ut som ett 1m2 fonster fullt med blommor och foton.
Vila i frid Walter Riva.


Sen har vi aven varit ute pa landet Min vardmammas syster Lygia och hennes familj bor i en liten gard ute pa landet och de har aven hastar, far, hundar, hons och katter. Lygia jobbar med att stada huset intill, de ar dem de hyr huset de bor i av medan hennes man, Damian, jobbar pa en av gardarna intill med att skota djuren. De har tva barn ocksa, Rocio och Fredrica som ar 8 och 6 ar gammla :)  Vi firade aven Rocio som fyllde 8 igar med tarta, presenter och roliga hattar :D

                                                          Det har ar mitt schema :)
                                                   Artistico 6to :D
                                                Har ar huset dar Lygia + familj bor!
                                                        Tradgardsland :)
                                                    Ett far
                                                Lygia, Rocio, Fredrica. Vi holl pa att rita :)
          Hastar + Rocio och Fredrica som samlar bar till maten vi holl pa att lagade i deras lek talt :D
                                                Fran Rocios fodelsedag :)
          Fredrica, Rocio och Josésito (han ar barn till min vardmammas andra syster Paula) + tarta :D

Och som jag lovat, har kommer bilder pa hundvalparna :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar