torsdag 24 november 2011

Santa Lucia

Har nu flyttat ifran Montevideo. Min familj dar var bara for tre manader och nu har jag en ny i staden Santa Lucia som ligger ungefar 1 timme norr om Montevideo. Staden har vall cirka 19.000 invanare och ar jatte charmig haha. Har inte sett sa mycket an eftersom jag kom hit for ungefar tva dagar sen. Det var lite sorgligt att saga hej da till alla i Montevideo men sa lange jag ar kvar i landet sa kan jag ju halsa pa :)

Just nu bor jag hos Zahida och Leandro och Leandros son Leandro. Jag kommer stanna har nagra dagar till och sen kommer jag kanske flytta till en annan familj i Santa Lucia eller stanna kvar har, det vet vi inte haha. Zaihda ar omrades representant for YFU i Santa Lucia och familjen har haft utbytesstudenter boende hos sig forut. Leandro den aldre jobbar som konstnar i jarn och han har aven designat huset. Huset ar jatte fint och fyllt med massa sma manniskor och fagelskulpturer. Zahida jobbar som engelska larare pa en av skolorna och har aven lite lektioner i hemmet. Nar vi ar ute med bilen for att kopa natt sa halsar de pa typ var tredje manniska som gar forbi, det ar verkligen en alla kanner alla stad. Familjen har aven sju hundar. Men det ar bara en som bor inomhus, en liten en som heter Bruna och hon ar typ som en tyngre katt. Hela familjen ar otroligt snalla :)

Igar var det Zahidas fodelsedag och det ringde folk hela dagen for att gratta och pa kvallen kom det forbi massa kompisar till henne och aven Leandros andra barn och sa firade vi henne med tarta och god mat :) Men innan alla de kom sa kom det forbi en tjej som nar hon kom in sa blev det den vanliga proceduren med kindpussar och buenos dias och sen fragade hon, som manga brukar gora om det var jag som var fran sverige. Si, soy yo svarade jag och da sager hon: Hej, tevligt att traffas. pa Svenska xD Jag blev jatte forvanad, har inte traffat nan som pratar svenska pa ungefar tre manader haha. Det visade sig att hon ar fodd i sverige men bor nu har i Santa Lucia. Det ar ju lite knappt att nar jag bodde i Huvudstaden sa traffade jag inte nan som ans besokt sverige och nu bor jag i en jatte liten stad i inlandet och har en svensk granne haha. Vi pratade lite svenska hon och jag och det kanndes jatte konstigt och biland hade jag lite svart att formulera mig haha.

Efter flytten och allt sa ar det lite som jag borjat om hela aret. Ny stad, ny familj och allt mojligt. Men en stor skillnad ar att jag forstar vad folk pratar om nu. Spanskan gar valdigt mycket lattare och jag forstar nastan allt i vardagsamtal och kan prata ganska bra. Det hors ju direkt att jag inte ar fran Uruguay och min gramatik ar inte jatte bra men ar ganska lycklig over att jag kan kommunicera haha.


                                                                               Det har ar lite bilder fran huset :D
 



                                                       En groda vi hittade utanfor huset!

                                                                                                     Leandro(den aldre)
Zahida


                                                           Har ar tva av hundarna :D

Besos!

1 kommentar:

  1. Gud vad coolt hus!
    Roligt att du kan snacka lite svenska nu ibland också xD. Fast framförallt att spanskan går bättre!

    SvaraRadera