fredag 27 april 2012

Döskallar och grekiska gudar

Hej igen. Nu var det ett tag sen sedan jag skrev haha. Under tiden så har det hänt en hel del saker. Bland annats så har jag flyttat igen, nu bor jag i staden Trinidad! Det är stad med cirka 25.000 invånare som ligger 2,5 timmars bussfärd ifrån Montevideo. 

Familjen jag bor hos består av mamma Virgina, pappa Antonio och barnen Santiago (23) och Lucia (15). Virginia är advokat och det är ganska spännade att höra hur hon pratar i sin mobiltelefon haha. Sen bertättade de om ett fall där det föredetta "komunalrådet" för Trinidad ska ha använt skattepengar för att tvätta bilen. Det är den nya "komunalrådet" som har anmält honom. Tydligen så har de bråkat om det här i sju år, men det knäppaste är att det handlar om folk inom samma parti xP Antonio jobbar på en mataffär så de har alltid de färskaste varorna hemma :D Här om dagen åt vi kanin, vilket i och för sig gjorde lite ont i hjärtat. Men det smakade helt okej, typ som kyckling haha

Familjen har även två hundar, India och Ruso :D India var gravid när jag kom hit och fick under min andra vecka här valpar! Hon hade tre stycken men hon födde sin första under natten och sen kom dom andra aldrig. På förmiddagen fick de ta Indie till vetrinären och nu mår hon bra igen men de två andra valparna överlevde inte. Men den som överlevde mår hur bra som helst av all sin mammas uppmärksamhet och har blivit riktigt tjock haha. 

Går fortfarande i en ganska liten klass! Men vi är lite fler denna gång, nu  sju stycken. Går fortfarande artistico(estet) vilket är väldogt kul med en sak som är synd är att vi börjar väldigt sent, oftast vid 16:45 och slutar vid 20:40. Dessutom så går vi på lördagarna också, men da har vi bara tre timmar. Två i engelska och en i filosofi men engelska behöver jag inte gå på och filosofi läraren dyker aldrig upp så jag slipper gå haha.

Igår så fyllde skolan 100 år och det firades under kvällen med lite tal och körsång. Vi från artistico hade förberett oss några veckor och hade som uppdrag att föreställa grekiska skulpturer. Ni har säkert sett folk som står på torg eller gator utklädda till någonting och man tror att de är statyer tills de flyttar pa sig eller blinkar till en. Det var så vi skulle göra haha. Så alla hade fått välja en karaktär från den grekiska mytologin, sen fick vi öva på poser som passade till karaktären, skaffa tyger och rekvisita och igår så ställde vi oss på plats och agerade statyer under kanske 20 minuter haha. Medan vi övade så var det svåraste att hålla sig för skratt men det gick väldigt bra när vi väl stog där. Vi hade även sett till att positionerna vi valt var så att vi skulle kunna orka hålla kvar dom ett bra tag. Det blev faktiskt riktigt coolt :D

Förra helgen var jag och hälsade på en utbytestudent som heter Nathalie(Tyskland). Hon bor i samma "landskap" som oss som bor i Trinidad(Det är jag, Alexandra, Frankrike, och Niklas, Tyskland). Flores som "landskapet" heter har bara två städer och det är Trinidad och Ismael Cortina där Nathalie bor. Det bor typ 2000 människor där och det känns typ som Älandsbro haha. Det finns nästan inga affärer och för att ta ut pengar berhöver man ta bussen till någon närliggande stad. När jag var där gick vi bland annat ut till den enda baren de har i stan och det känndes verkligen jätte knäppt (när man jämför hur det ser ut på ställen jag varit pa annars i Uruguay). Det var liksom jätte litet, det var nästan inge folk där och alla kände alla. Men det var ganska kul i alla fall haha. Eftersom Ismael Cortina är så litet han vi också med att gå igenom hela stan och i princip alla gator under de tre dagar jag var där haha. Bland annat så tog vi oss till stadens park vilket var lite speciellt xD Tänk dig en jätte liten stad men grönska och träd överallt och att staden är omgiven av åkrar och skog. Typ nästan en kilometer utanför staden så finns stadens park som består av lite mer skog och en liten sjö. Det var helt folktomt och känndes lite skumt haha. Någon hade berättade för Nathalie att sjön förut varit en soptipp som dom sedan hällt vatten över. ... Vi såg inga sopor men det var i alla fall badförbud xD Det fanns en ruin av ett gammalt hus också som var ganska häftig. Det var i princip bara stenväggarna kvar och de växte träd som slingrade sig igen fönster gluggarna och upp genom taket.


En av Nathalies värdsystrar, Florencia, går sista året på gymnasiet med inriktningen biologi, medicin. De skulle studera ben. Så då hade de åkt med sin lärare till en kyrkogård där de hade ett rum med ben som var väldigt gammla eller inte hade några annhöriga kvar längre. Sen fick de leta upp alla de ben de behövde och ta med sig hem i en påse. Till saken hör att man inte gräver ner döda här utan att man lägger dom i små kammrar, jag tror jag har förklarat förut hur kyrkogårdarna i Uruguay ser ut, så det är inte så att de gräver upp folk. Men hon hade i alla fall dessa människo ben i en ganska stor plast påse inne i huset. Benen behövde även tvättas till de att de skulle studera dem i skolan så de satt hon och gjorde när Nathalie och jag kom tillbaka från vår tur till parken xD Det här är något de gör i hela Uruguay så det är inte bara Florencias klass som gör sånt här. Jag minns när jag gick på högstadiet och min biologi lärare var lite små stolt över den riktig döskallen vi hade i klassrumet i ett glasskåp eftersom man inte tllåter riktiga ben i undervisningen längre, haha.  
                                                  Lucias och mitt rum :)
                                                     India!
                                                    Ruso :)
                                                      Mitt schema B)
  Några från min klass! Från höger, Martin, Nacho och Paulina
                 Här är nästan hela staty ansamblen haha (om ni undrar varför det är typ bara jag som inte har ett vitt lakan så är det för att jag var människa och inte gudinna B) )
                                                    Jag! B) Som Helena av Troya
 Nathalie!
 Jag med en kanin de hade som heter panchi (betyder typ korv), den var hur gullig som helst! Varför kunde inte min kanin varit sån?  Ps, det var inte denna kanin vi åt xD
 xDD
 Ingången till parken
 Sjön af Sopor
 Ruinen


 Och här tvättas det mänskilga kvarlevor. Det var grymt läbbigt i början men sen liksom vande man sig vid tanken haha


 En expcetionell bild på en ko
 

 

1 kommentar: